Nauka przez doświadczenie

3 grudnia 2021 | Autor tekstu: Monika Marciniak

„Słyszałem i zapomniałem,
widziałem i zapamiętałem,
zrobiłem i zrozumiałem”

Konfucjusz

👩‍🔬🍋
Nauka przez doświadczenie to zajęcia rozwijające zainteresowania przyrodnicze uczniów. Ciekawość poznawcza, więcej widzieć, słyszeć, to naturalna potrzeba każdego ucznia. Zadaniem edukacji przyrodniczej jest odpowiedzieć na pytania ucznia, wywołanie nowych pytań, rozbudzenie ciekawości poznawczej wobec otaczającej rzeczywistości.

W tym tygodniu klasy biologiczne badały zawartość witaminy C w wypranych owocach – cytrynie, pomarańczy, grejpfrucie, winogronie, ananasie i zakupionych sokach odpowiednich do danego owocu. W doświadczeniu wykorzystaliśmy przygotowany krochmal i jodynę. Jodyna zabarwia skrobię na granatowo. Dodanie witaminy C do roztworu skrobi powoduje jego odbarwienie. Im więcej witaminy C, tym odbarwienie zachodzi szybciej.

Do kieliszków zawierających krochmal i jodynę, dodawaliśmy soki bezpośrednio wyciśnięte z owoców oraz soki zakupione w sklepie. Były to nasze próby badawcze. Obserwując zmiany zachodzące w roztworach skrobi doszliśmy do wniosku, że wszystkie badane owoce są bogate w witaminę C lecz różnią się znacznie jej zawartością. Zakupione soki owocowe również zawierały witaminę C, ale w dużo mniejszych ilościach. Kropelki z witamina C zakupioną w aptece były faktycznie bardzo bogate w tę witaminę. Roztwór skrobi odbarwił się w szalonym tempie.