Zawody przyszłości

Koordynator wolontariuszy

 

Wolontariat (łac. voluntarius – dobrowolny) to dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych osób lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie. Wolontariusz to osoba pracująca na zasadzie wolontariatu.

O wolontariacie przeczytasz więcej tutaj: http://wolontariat.org.pl/wolontariusze/kim-jest-wolontariusz/

 

Koordynator wolontariuszy zajmuje się rekrutacją, nadzoruje pracę wolontariuszy, scala ich z zespołem organizacji, motywuje, nagradza oraz wspiera w wykonywaniu codziennych obowiązków.

 

Obowiązki koordynatora wolontariatu:

  • zidentyfikowanie działań, w których firma lub organizacja będzie potrzebować pomocy wolontariuszy,
  • określenie, w jakim zakresie wolontariusze angażują się działania, jakie dostaną konkretne zadania do wykonania, co można im zaoferować w zamian za ich pomoc: doświadczenie zawodowe, miłą atmosferę, satysfakcję z wykonywanej pracy, przeświadczenie, że uczestniczą w ważnych społecznie akcjach,
  • określenie, ilu wolontariuszy potrzeba na konkretnych etapach projektu i jakie umiejętności powinni posiadać, by można ich było włączyć do pracy,
  • przeprowadzanie spotkań rekrutacyjnych,
  • przygotowanie niezbędnych dokumentów: umów, porozumień, regulaminów,
  • dbanie o ubezpieczenie wolontariuszy, planowanie i organizowanie dla nich potrzebnych szkoleń, np. z obsługi sprzętu, przygotowanie miejsca pracy i ich wyposażenie: komputery, telefony, plakietki identyfikacyjne, ulotki, plakaty.
  • ustalanie harmonogramu pracy wolontariuszy.
  • dbanie o dobre relacje w grupie, o rozwój osobisty, oferowanie pomocy w sytuacjach, kiedy sobie nie radzą, rozwiazywanie ewentualnych konfliktów i nieporozumień między członkami zespołu.

 

Koordynator wolontariatu powinien:

  • znać akty prawne regulujące pracę wolontariuszy, takie jak ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, potrafić przygotowywać umowy i porozumienia.
  • znać przepisy bhp, ergonomii pracy, przeciwpożarowe i ochrony środowiska, których należy przestrzegać organizując pracę wolontariuszy oraz umieć dbać o ich ubezpieczenie, zarówno od następstw nieszczęśliwych wypadków jak i od nieprzewidzianych skutków ich działań.
  • potrafić sprawnie zarządzać pracą wolontariuszy, potrafić przydzielać zadania dopasowane do zdolności i umiejętności konkretnych osób, określać, jakiej pomocy potrzebuje organizacja z ich strony, planować harmonogram prac, prowadzić rekrutację i szkolenia, przygotowywać miejsca pracy dla wolontariuszy oraz wspierać ich w wykonywaniu zleconych zadań.

 

Kompetencje miękkie ważne w pracy koordynatora wolontariatu:

  • odpowiedzialność,
  • łatwość nawiązywania kontaktów z innymi,
  • umiejętność łatwego przerzucania się z jednego zadania na inne,
  • kreatywność,
  • elastyczność,
  • cierpliwość,
  • opanowanie,
  • odporność na stres,
  • otwartość,
  • empatia,
  • aktywne słuchanie,
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów.

 

Predyspozycje zdrowotne:

  • dobry wzrok,
  • dobry słuch,
  • sprawne dłonie i palce.

 

Koordynator wolontariatu może pracować:

  • w fundacjach, placówkach oraz innego rodzaju instytucjach, gdzie potrzebne jest wsparcie wolontariuszy.

 

Źródło:  https://mapakarier.org/

http://wolontariat.org.pl/strefa-korzystajacych/cykl-wspolpracy/przygotowanie/koordynator-wolontariuszy/