Logistyce w firmie DPD

16 marca 2019 | Autor tekstu: Wojciech Drozd

7.03.2019r. uczniowie kształcący się w zawodzie technik logistyk uczestniczyli w wycieczce do Centrum Logistycznego firmy DPD w Strykowie połączonej z poznaniem historii miasta Łódź.

Pierwszym punktem wyjazdu było zwiedzanie Łodzi. Rozpoczęliśmy od Centrum Dialogu im. Marka Edelmana przy którym znajduje się Park Ocalałych. W parku ocalałych znajduje się Pomnik Polaków Ratujących Żydów podczas II Wojny Światowej oraz Kopiec Pamięci, na szczycie którego znajduje się ławeczka Jana Karskiego. Pani przewodnik starała się uświadomić uczniom jaką wielką krzywdę Niemcy wyrządzili Żydom podczas II Wojny Światowej. Następnie udaliśmy się do Stacji Radegast w której znajduje się Aleja Pamięci Ofiar Lizmannstaadt Getto . Od 1941r. do Stacji Radegast byli przywożeni Żydzi z Europy Zachodniej; Niemiec, Austrii, Luxemburga, natomiast od 1942r. właśnie z tej stacji wyruszały transporty Żydów do obozów zagłady, m. in. Auchwitz – Birkenau. Uczniowie mogli zobaczyć na własne oczy wagony bydlęce, w których byli przewożeni Żydzi i tragiczne warunki w których przyszło im żyć. Warunki życia: brud, głód, ciasnota oraz zimno spowodowały wzrost zachorowań na tyfus plamisty, dur brzuszny, które spowodowały ogromną śmiertelność. Wycieczkę zakończyliśmy w Manufakturze, gdzie Pani przewodnik opowiedziała uczniom, jak wyglądała praca w zakładach od 1835r. kiedy to datuje się rozpoczęcie działalności zakładów włókienniczych w Łodzi.

Drugim punktem wyjazdu było zwiedzanie centrum logistycznego firmy DPD. Uczniowie mogli zobaczyć jak wygląda praca największej sortowni paczek i przesyłek w Polsce. Centralna sortownia zajmuje powierzchnię 9 hektarów a sam plac manewrowy 5,5 hektara. Wyposażona jest w 44 doki rozładunkowe oraz 96 doków załadunkowych. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od strefy rozładunkowej, w której uczniowie mogli zobaczyć doki rozładunkowe, posiadające stanowiska przeładunkowe rozlokowane przy rampie, która zapewnia wstępną kompensację różnicy wysokości między podłogami magazynu i pojazdu. Każdy front przeładunkowy wyposażony był w mostki ładunkowe, które służą do wypełnienia przestrzeni miedzy rampą rozładunkową / załadunkową a powierzchnią ładunkową pojazdu, która może znajdować się na różnych poziomach. Mogliśmy również obserwować pracę infrastruktury transportowej towarzyszącej operacjom w centrum logistycznym, począwszy od ręcznych wózków naładownych, poprzez napędzane wózki naładowne, wózki podnośnikowe prowadzone po tradycyjne wózki widłowe. Infrastruktura transportowa wykorzystywana jest, gdy przesyłki posiadają niewymiarowe gabaryty i nie może być użyty sorter. Następnie uczniowie dowiedzieli się o rodzajach dokumentów towarzyszącym pracy sorterów. W przypadku uszkodzenia przesyłki, niezbędne jest wystawienie protokołu szkody i poinformowanie klienta o szkodzie w transporcie. Kolejnym etapem było zwiedzanie głównego sortera. Uczniowie mogli zaobserwować w jaki sposób wykorzystywana jest automatyzacja, każda przesyłka jest śledzona przez ok. 3500 czujników, dzięki czemu dyspozytor wie gdzie znajduje się konkretna paczka, na każdym etapie pracy sortera. Po zakończeniu zwiedzania sortowni uczniowie poznali pracę dyspozytora, który zarządza ruchem pojazdów na placu manewrowym. Przedstawiciele DPD pokazali uczniom systemy , dzięki którym praca sortowni przebiega w sposób bardzo sprawny. Uczniowie byli pod dużym wrażeniem nowoczesności sortowni. Podczas zwiedzania nie zabrakło nowinek technologicznych m.in. „rentgena” dla przesyłek międzynarodowych czy mechanicznych plomb do ciężarówek, dzięki którym dyspozytorzy widzą każdą próbę manipulacji przy samochodzie ciężarowym.

Zakończeniem wycieczki było odśpiewanie 100 lat dla wszystkich pań, z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, oraz dla Jakuba Szaraty z okazji 18-stych urodzin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *