Nauka przez doświadczenie. Co ryba ma w środku? – analiza budowy anatomicznej ryb.

28 listopada 2016 | Autor tekstu: Monika Marciniak -Woźniak

Nauka przez doświadczenie to zajęcia rozwijające zainteresowania przyrodnicze uczniów. Ciekawość poznawcza, więcej widzieć, słyszeć, to naturalna potrzeba każdego ucznia. Zadaniem edukacji przyrodniczej jest odpowiedzieć na pytania ucznia, wywołanie nowych pytań, rozbudzenie ciekawości poznawczej wobec otaczającej rzeczywistości. Na zajęciach biologii rozszerzonej uczniowie brali udział w sekcji ryby. Pod czujnym okiem nauczyciela biologii uczniowie ubrani w lateksowe rękawiczki, zaopatrzeni w skalpele, poznawali budowę wewnętrzną karpia. Obejrzeli rybę dokładnie z każdej strony oraz oczywiście, najdokładniej od środka, opierając tym samym wiedzę książkową praktyką.

Najlepiej uczyć się na doświadczeniach. Dużo problemu sprawiło pierwsze cięcie, ręce drżały niemiłosiernie, tnąc patrzącą na nich ryba. Ryba, zanim trafiła na ławkę, była już martwa. Zdeterminowani uczniowie wypreparowali prawie wszystkie narządy, nawet te trudno dostępne jak mózg. Zajęciom towarzyszyło wiele emocji i momentami było naprawdę krwawo.

Zachęcam do obejrzenia zdjęć.

Monika Marciniak -Woźniak