Nauka przez doświadczenie
Ciekawość poznawcza, więcej wiedzieć, słyszeć, to naturalna potrzeba każdego ucznia.
Uczniowie klasy 2D na lekcji biologii przeprowadzili doświadczenie polegające na wpływie detergentu na stan błony biologicznej.
Błona komórkowa to żywa część komórki, zbudowana z fosfolipidów i białek, która chroni organizmy przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych oraz pozwala na selektywny transport substancji do wnętrza i na zewnątrz komórki.
W tym celu uczniowie przeprowadzili doświadczenie biologiczne w dwóch wariantach. Wariant z wodą i wariant z detergentem.
Zmiany stopnia zabarwienia obserwowali w określonym czasie trwania doświadczenie (po 3, 6, 9, 12 i 15 minutach). W szalce z detergentem pojawiło się bardziej intensywne zabarwienie, co jest dowodem na to, że detergent uszkodził błonę komórkową oraz błony otaczające wakuole – pęcherzyki gromadzące barwniki antocyjany.
Na podstawie uzyskanych wyników uczniowie jednoznacznie określili, że detergent zniszczył błony biologiczne.
Dodaj komentarz